Romfart- og forsvarsselskapet Nammo ble i 2019 tildelt en kontrakt på 19 millioner euro (183 millioner kroner) i ESA-programmet Vega-E fra det italienske selskapet Avio. Kontrakten er for å levere neste generasjons Roll and Attitude Control System (RACS) til den fremtidige E-versjonen av den europeiske bæreraketten Vega.
Da vi bestemte oss for å produsere rørene som frakter drivstoffet i Roll and Attitude Control System (RACS) selv, måtte vi finne en måte for å kontrollere at rørene ble slik som vi ønsket, forteller Hege Solerød, Project Leader hos Nammo, og fortsetter:
– AVIO har gitt oss strenge krav til inspeksjon og dokumentasjon av alt vi leverer. Disse dokumentasjonskravene gjorde at det ble alt for mye oppmåling om vi skulle gjøre dette på «gamlemåten». Den håndholdte løsningen som MLT Maskin & Laserteknikk AS presenterte for oss har gjort konstruksjonsarbeidet raskere og vesentlig mer kostnadseffektivt.
– Vi valgte å undersøke markedet nøye for hva som finnes av moderne måleutstyr mens vi samtidig analyserte vårt behov. Valget falt på HandySCAN levert av MLT. Grunnen er at systemet er håndholdt og fleksibelt, raskt og sette opp og bruke og gir gode muligheter for justeringer, analyser og profesjonelle rapporter. Når vi skal måle så mye, er det viktig at utstyret er raskt og brukervennlig. Det tar bare fem minutter å sette opp utstyret og være klar til skanning. Tony Melkild og MLT har også vært en svært god samarbeidspartner, understreker Solerød.
HandySCAN har også mange andre anvendelsesområder enn prosjektets primærbehov og brukes nå av hele Nammo til reverse engineering og skanning av utstyr og maskiner for å etablere manglende dokumentasjon eller produksjon av reservedeler. Dessuten benyttes HandySCAN til måling av emner eller stadieprodukter, måling av deler som er vanskelig å måle ved konvensjonelle kontaktmålemetoder, måling av testrigger og utstyr, måling før og etter testing samt måling av trykksatte deler.
– Vi i MLT Maskin & Laserteknikk har som mål å være best på industriell måleteknikk, og vi er unike i den forstand at vi tilbyr en bred produktportefølje i tillegg til tjenester innen 3D-oppmåling og 3D-skanning. Dette gjør at vi ikke bare er en leverandør men en samarbeidspartner for våre kunder, forteller daglig leder hos MLT, Tony Melkild.
– Nammo tok kontakt og sammen fikk vi kartlagt utfordringer og ønsker. Det ble utført noen tester med forskjellige løsninger på Raufoss, og til produkter i denne størrelsen er våre systemer fra kanadiske Creaform spesielt godt egnet. Basert på krav til oppsett og nøyaktighet landet valget på HandySCAN som er en veldig portabel og håndholdt løsning. Dette er en 3D-skanner med ekstrem nøyaktighet som er håndholdt, selvposisjonerende, og svært enkel i bruk, forklarer Melkild videre.
HandySCAN er utviklet for å dekke et vidt spekter av behov innen 3D-skanning, og brukes for å raskt fange overflatene til et objekt og gi deg en 3D-modell. Med en målehastighet på 1.300.000 målinger/sek er HandySCAN BLACK, ifølge leverandøren, helt i egen klasse og utfører målinger med en nøyaktighet på 0,025 mm.
– Resultatene er nøyaktige, høyoppløselige, og repeterbare, uavhengig av objekt og uansett hvem som bruker den. 3D-skanneren er optimalisert for å møte behov innen utvikling og kvalitetskontroll. Det er et svært fleksibelt instrument som vil gi Nammo nye muligheter for presise målinger i både lab, fabrikk og i felt, forklarer Melkild.
– Vi bruker skanneren fra MLT til å utvikle rørene som lages for transport av drivstoffet hydrogenperoksid fra drivstofftanken til thrusterne. Thrusterne fyres kontrollert for å styre posisjon og roll av bæreraketten når den skal ut i atmosfæren og plassere sin nyttelast, som for eksempel satellitter som brukes til blant annet kommunikasjon og værovervåkning, forklarer Solerød, og fortsetter:
– Nammo RACS for Vega er en nyutvikling av et Roll and Attitude Control System basert på et teknologiskifte fra det svært giftige og kreftfremkallende hydrazin, til det «grønne» drivstoffet hydrogenperoksid. Hydrogenperoksid dekomponerer naturlig og danner vann, oksygengass og energi. Ikke bare er drivstoffet lett tilgjengelig i industrielle mengder, men det er også lett å lagre uten helseproblemer med tanke på giftigheten. Disse fordelene gir muligheter for mye mer effektiv bakkehåndtering, noe som kan redusere driftskostnadene drastisk, forklarer Solerød.
Artikkelen ble publisert i opprinnelig form i Maskinregisteret 19. januar 2021. Lenke til original.
feb
Referansen innen portabel metrologi er blitt enda råere! En utvidelse av BLACK|Elite-serien gir deg nå...
Read morefeb
Hans Ravnanger Sæle tar over som ny daglig leder i MLT AS fra og med...
Read moresep
Vi gleder oss til igjen å delta på OTD Energy 2022 den 19.-20. oktober i...
Read moreHold deg oppdatert på siste nytt